Platypus: Fragil


Dienstag, 4. März 2025 · 20:00 Uhr

 

© Sofija Palurovic

“Berühmt wurde das venezianische Glas während des späten Mittelalters aufgrund seiner Dünnwandigkeit in Verbindung mit der Klarheit und Reinheit der farblosen Glasmasse („Cristallo“, „Cristallino“), die die muranesischen Glasmacher seit dem 15. Jahrhundert zu schmelzen verstanden.” (https://historisches-museum-hellental.de/, abgerufen am 23.09.2024)

So könnte man die Musik von Webern auch beschreiben. Leichte, leise, schwebende Klänge von Detlev Müller-Siemens, Daniela Terranova, Toshio Hosokawa, Doina-Cezara Procopciuc und Miguel Segura-Sogorb flüstern durch den Abend. Die Vorstellung, dass das fragile Glas zerbricht, die Gefahr, die Angst davor, es zu verlieren, spiegelt sich in der Musik von Hungkai Wen und Marco Molteni in dessen übertriebener Intensität wider.

Programm:

Detlev Müller-Siemens: cloches brisées für Altflöte, Bassklarinette, Klavier, Violine, Cello
Hungkai Wen:  Fear Does Not Exist für Flöte, Bassklarinette, Klavier, Violine, Cello
Toshio Hosokawa: Three Love Songs für Saxophone, Sopran, Klangschalen
Anton von Webern: Saxophonquartett op. 22 für Klarinette, Saxophon, Klavier, Violine
Daniela Terranova: Rainbow Dust in the Sky für Violine, Viola, Cello
Marco Molteni: Folio Cinque (Oh Be A Fine Girl, Kiss Me), Folio Uno (Valzer Lento) für Klavier Solo
György Kurtág: Hommage a R. Schumann für Klarinette, Viola, Klavier
Miguel Segura-Sogorb: Tu piel esconde (uni)versos für Klaviertrio – II. Satz (UA)
Doina Cezara Procopciuc: Liminal for a string instrument and live eletronics (UA)

 

Platypus (Ornithorhynchus anatinus) is an egg-laying mammal. Much about this resilient species is strange, inexplicable, impossible to classify, and it is precisely these enigmatic categories that interest the Platypus ensemble. Engaging with the spaces in between is what makes Platypus work and play. The musical focus that determines the ensemble’s intensive rehearsal and concert activities is the exploration in the eld of tension between di erent types of music and approaches to making music together. At the same time, the temporal and spatial aspects always play a role in the dramaturgical conception of the concerts. In a history of more than 10 years and joint activities, the Vienna-based ensemble has worked with numerous venues and festivals such as Wien Modern, Reaktor Wien, Arnold Schönberg Center, the Wiener Konzerthaus, the Musiktheatertage Wien, Imago Dei (Krems), the Festival Einhundert (Klagenfurt), the Klangspuren Festival, the London Ear Festival, the Forum Neue Musik Wallis, the Bienaldo Música Hoje in Curitiba/Brazil, the IGNM, the ÖGZM, sirene operntheater, the Österreichischer Komponistenbund (ÖKB) and the Austrian label col legno, among others. The ensemble has played concerts in Austria and many other countries, such as Argentina, Bosnia, Brazil, Germany, Great Britain, Japan, Mexico, Poland, Switzerland, Czech Republic, Turkey and Ukraine. The musicians of Platypus are distinguished by their passion for concert formats that are always innovative and speci cally developed, and which are characterised by an understanding of an expanded concept of music.