Musik unterm Mandelbaum #6

Working Class Daughters. Über Klasse sprechen


Freitag, 17. Jänner 2025 · 20:00 Uhr

 

Musik unterm Mandelbaum #6: Working Class Daughters. Über Klasse sprechen (Buchpräsentation)

Mit Karolina Dreit, Kristina Dreit, Selina Lampe

Working Class Daughters versammelt Gespräche zu Klasse, Geschlecht, Queerness, Arbeit, Migration, Widerstand und Sorge. Basierend auf Interviews, von Karolina und Kristina Dreit anhand eines Fragebogens geführt und in Performances und Installationen aufbereitet, behauptet das Buch eine Wirklichkeit, in der das Sprechen über Klasse nicht von Scham und Isolierung getragen wird, sondern Verbindungen schafft. Begleitet werden die Gespräche von visuellen Einschreibungen der Künstlerin Selina Lampe.

Alles begann bei einem Gespräch in der Küche. Gerade war Didier Eribons Rückkehr nach Reims erschienen, das wir zu lesen versuchten, es aber immer wieder weglegen mussten. Zu nah waren die Erfahrungen an den eigenen Klassenwechseln, und doch fehlte da etwas. Je mehr wir unsere eigene Klassengeschichte befragten, desto mehr Freund:innen fielen uns ein, bei denen es ähnlich war. Wir entwickelten einen Fragebogen und begannen, Interviews zu führen. Viele der Befragten erzählen von Migration, sind queer und fast alle sind oder waren im Kunst- und Kulturbereich tätig. Alle sind oder waren einmal Töchter.

Kristina Dreit, Karolina Dreit, Working Class Daughters. Über Klasse Sprechen, Wien / Berlin: Mandelbaum Verlag 2024

Karolina Dreit ist Arbeiter:innentochter und Post-Ost-Migrantin, sie studierte u. a. Soziologie und ist nach vielen (Um-)Wegen als Kulturarbeiterin, Künstlerin und Lehrerin tätig. Sie interessiert sich für Arbeitskämpfe, undogmatische Perspektiven auf Klasse und verbindende politische Praktiken.

Kristina Dreit ist Künstlerin und Dramaturgin. Ihre Arbeit bewegt sich im Bereich Performance, Installation und Film. Derzeit interessiert sie sich am Beispiel von Stahl für die Geschichte von Werkstoffen und die Verknüpfungen von Körper, Klasse und Geschlecht.

Selina Lampe ist Künstlerin und beschäftigt sich mit herrschaftskritischen Ideen. Sie arbeitet mit Video, Skulptur, Zeichnung und Text. Als Teil der feministischen Arbeitsgruppe WIDERSTAND, GEWALT, GESCHICHTE forscht sie zu Scham als Strategie gegen patriarchale Gewalt und Schweigen.

 

Konzertprogramm:

© Mark Rietveld

breathing every now and then then
Dries Tack: extended wind instruments

This piece, born from an intense collaboration between composer and performer (Dries Tack), explores the phenomenon of attention. Through abstract sound and musical syntax, we craft new scenarios that shed light on the surrealist fascination with attention. Whether we seek to draw it in or push it away, attention remains the central currency driving scenes that unfold over time – such as those in music and theatre.

Dries Tack
Why Dries Tack started playing the clarinet is still a mystery. Perhaps due to his parents‘ attempt and effort to get him off from the streets. Nevertheless, Dries finally started his study at the conservatories of Brussels, Antwerp, and Tilburg.
His fascination for noise and the pleasure of sharing ideas with the others guided him towards his love to chamber music in contemporary experimental music. As a clarinet and object player, he enjoys playing with the Curious Chamber Players, Ensemble Nadar, and the trio Lambda. Dries is also one of the core members of the chamber music collective ‚Odysseia Ensemble‘. As a passionate teacher, he teaches at music academies of Vilvoorde, Schaarbeek, and Grimbergen. For the moment, Dries loves running and tries to bake his own bread. It is not edible yet.
https://www.driestack.com/

 

© Nick Mangafas

PLEASE STOP – I’m enjoying this too much
study for a performer, a composer and a device
Márton Kovács: performance
Alexander Chernyshkov: performance

An intimate and fragile exploration of control, manipulation, and intimacy unfolds through a surreal interplay of music and language. Two men navigate a live rehearsal shaped by a long creative process, testing the limits of their dynamic. The performance balances between cringe and tenderness, testing the audience’s sense of boundaries.

Alexander Chernyshkov is a composer, performer and improviser. Studies composition at the Vienna University with Chaya Czernowin, Karlheinz Essl and Clemens Gadenstätter.He experiments actively in building unique new instruments of strictly acoustical and mechanical origin using long tubes to transform the wind instruments or using motors, relays and electromagnets as vibrating sources. His main focus is the composition and practice of the performative, musical theatre, which is being referred as Error Theater. Works and sleeps in Vienna.
https://www.youtube.com/@3alexander3/videos

Márton Kovács
Born in Szolnok (Hungary). Since his first collaboration with Alexander Chernyshkov in October 2016 for Transcrizione di un Errore at the Biennale di Musica in Venice, he is a recurring guest of Errortheater, including at Elektrotheater Stanislavsky, steirischer herbst and Musiktheatertage Wien. Márton Kovác’s field of activity includes acting as well as singing roles in the classical opera repertoire. The bass-baritone has appeared internationally in roles such as Leporello (Don Giovanni), Figaro (Le nozze di Figaro), Don Bartolo (Il Barbiere di Seviglia), Schaunard (La Bohéme) and Doctor Dukchamara (Elisir D’Amore).