Tomažin / Kutin / Hvizdalek / Grom / Schellander - Daten
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Tomažin / Kutin / Hvizdalek / Grom / Schellander

Samstag 26. September 2020 Ι 20:00 Uhr

Irena Tomažin : Stimme Ι Samo Kutin : Drehleiher
Agnes Hvizdalek : Stimme Ι Tomaž Grom : Kontrabass
Matija Schellander : Elektronik

Hug / Niggli
Photo: © Lisi Charwat

Agnes Hvizdalek ist Improvisationsmusikerin mit ihrer Stimme als Instrument. 1987 in Wien geboren, sind ihre musikalischen Wurzeln die hiesige experimentelle Musikszene. 2008 ist sie nach Oslo gezogen, wo sie seitdem hauptsächlich lebt und arbeitet. 2017 ist ihr Solo-Debut Index auf dem Norwegischen Label Nakama erschienen. Von Stimme solo bis zum anarchischen Improvisationsorchester, ist sie als experimentelle Sängerin in zahlreichen Konstellationen in unterschiedlichen Genres aktiv und verirrt sich auch gelegentlich in den Jazz und die klassische zeitgenössische Musik mit großem N.  Obwohl ihre Stimmklänge in den meisten Projekten unbearbeitet bleiben ist sie auch häufig im Bereich elektronischer Musik anzutreffen.  Darüber hinaus arbeitet sie immer wieder für Produktionen in den Bereichen Theater, Film, Tanz, Performance, Klangkunst, Hörspiel, Literatur, Bildender Kunst und Design.

agneshvizdalek.at

Hug / Niggli

Irena Z. Tomažin (1979) completed her BA in philosophy at the Faculty of Arts in Ljubljana. She is active as a maker and performer in the fields of experimental improvised music and movement theatre. She also teaches voice and movement workshops called moved by voice nationally and abroad.

She has released three albums: Crying Game, Taste of Silence, and Lump in the Throat. Her music, more specifically her sound experimentation is an exploration of the landscapes of voice that include words, fragments of texts, (traditional) melodic singing, and other vocal techniques, including humming, clicking, and other sounds made with the mouth that pertain not (only) to the voice but also to the body.

Irena performs solo and with a variety of ensembles and musicians such as Tomaž Grom, Lee Patterson, Xavier Charles, Christof Kurzmann, Jonas Kocher, Gaudenz Badrutt, Šalter Ensemble, Tim Blechmann, Michael Zerang, Liz Allbee, Alessandra Eramo, Ilia Belorukov, Okkyung Lee, Maja Osojnik, Christian Kesten, Ina Puntar, Dré Hočevar, Matej Bonin, and others.
She has performed her solo project iT or as experimental vocalist at numerous national and international festivals (Zagreb, Belgrade, Skopje, Dobia, Vienna, Biel, Basel, Geneva, Budapest, Berlin, Baltimore, Wels, Tokyo, Kyoto, Kassel, Wuppertal, Wroclaw, Paris, Manchester, Beirut …). Her compositions for voice and body were published in the books Une exposition à être lue and Chorégraphier by Mathieu Copeland and performed in Geneva, Paris, and Madrid.

http://www.the-world-is-sound.com/irena-tomazin

Hug / Niggli
Photo: © Edward Chapon

Matija Schellander, geboren 1981 in Ludmannsdorf-Bilčovs, studierte Kontrabass am Konservatorium der Stadt Wien und absolvierte den Lehrgang für Computermusik an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Seine Einflüsse sind vielgestaltig und erstrecken sich von Musique Concrete über HipHop, Techno, Improv, Jazz, Neue Musik, Alte Musik hin zu traditioneller und Filmmusik. Er arbeitet mit Instrumenten ebenso wie «field recordings», im Studio und auf der Bühne. Klangfarbe, Sampling, und ein bewegliches, organisches Klangbild für Sound als eigenständiges künstlerisches und narratives Element zentral.

Er lebt und arbeitet als Komponist, Kontrabassist und elektronischer Musiker in Wien und komponiert für Musikensembles, Theater, zeitgenössischen Tanz und Film. Er ist, gemeinsam mit Maja Osojnik, Teil des elektroakustischen Duos Rdeča Raketa, arbeitet regelmässig mit dem italienischen Klangkünstler Attila Faravelli zusammen und betreibt mit Ryu Hankil aus Seoul (elektronische Instrumente, Schreibmaschine) und Noid (Cello) aus Wien das Trio Foreign Correspondents. Seine Arbeiten und Tourneen führten ihn quer durch Europa, Nordamerika und Asien. Mit den Theaterregiseur*innen Ivna Zic und Franz Xaver-Mayr verbindet ihn eine langjährige Zusammenarbeit, u.a. am Theater Ulm, der Winkelwiese, dem Roxy Birsfelden und dem Schauspielhaus Wien, dem Theater Basel und dem Schauspielhaus Graz.

Das Hörstück “Wendy Pferd Tod Mexiko” (Erstausstrahlung Ö1, Januar 2018) mit der Autorin Natascha Gangl und der Musikerin Maja Osojnik erhielt den Preis für das beste Langhörspiel beim Berliner Hörspielfestival 2018 - in derselben Konstellation entsteht dieses Jahr die Radioproduktion “Die Revanche der Schlangenfrau - Femmage á Unica Zürn”.

https://matija.klingt.org/

Hug / Niggli

Samo Kutin (1982) is an extremely active multi-instrumentalist, known for his use of unconventional and self-made musical instruments and sound-making objects. One of the traditional instruments in his repertoire is also the Hungarian medieval string instrument hurdy gurdy, which he can be often seen in playing at the events of experimental and improvised music. In the field of free improvisation he is intensively devoted to finding, discovering and manipulating the various potentialities of the hurdy gurdy. The extreme acoustic dimensions, from gentle noise to noisy drones, from soft blows to unbearable whimpers, he reaches through the preparation and amplification of the musical instrument, using both contact microphones and acoustic resonators.

https://www.sploh.si/en/about-sploh/artists/samo-kutin

Hug / Niggli

Tomaž Grom (Ljubljana, 1972) understands music as a medium of communication rather than aesthetic pleasure. He wants to find reasons for making music. Uncompromisingly he prods at social norms. Music for him is a form of seeking, unanswered questions, flow of ideas, unpredictable situations. Composition is improvisation. Improvisations offers him space to lose himself, to make mistakes, to come up with intriguing solutions. In music, challenges invite thinking and open up new possibilities. He misses a deep and complex analysis.

He has performed at festivals across Europe and North America, and has composed music for numerous theater, contemporary dance, puppet performances and movies. He is making video portraits of Slovenian artists for web portal Centralala.si. He is the founder and artistic director of Zavod Sploh, an associaton devoted to the production of music and performing arts as well as to education and publishing in the field. He curates music festival Sound Disobedience. He also curated concert cycles Confine aperto (from 2005 until 2018), Zvokotok (from 2014 until 2018) and Neforma (from 2010 until 2014). He is the author of the performances Keemo, Carte Blanche, Rib Cage, Bruto, Ništrc, Forgotten, Overlooked, Soul, Noize, Valve and Wire, sound installation Skladba za harmoniko and a long term project iMstrument.

Closest collaborators in performing arts and movies are: Špela Trošt, Bojan Jablanovec, Tomi Janežič, Loup Abramovici, Špela Čadež, Iztok Kovač ... As an improviser in addition to occasional collaborations (Michel Doneda, Jonas Kocher, Pascal Battus, Nate Wooley, Seijiro Murayama, Marc Ribot, Sonny Simmons, Doug Hammond, Axel Dörner, Eduardo Raon, Matija Schellander, Ana Kravanja, Kaja Draksler, Martin Küchen, Drago Ivanuša ...), he often works with the following musicians: Samo Kutin, Vid Drašler, Jošt Drašler, Irena Z. Tomažin, Andrej Fon, Tao G. Vrhovec Sambolec, Zlatko Kaučič... He plays in the following groups: Kutin / Grom (with Samo Kutin on hurdi gurdi), Tomažin / Grom (with Irena Z. Tomažin on voice), Samo Gromofon, Šalter Ensemble, Oholo! (with Vid and Jošt Drašler, Andrej Boštjančič, Marko Jenič, Andrej Fon, Jure Boršič) Dörner / Grom and Kaučič / Grom (with Zlatko Kaučič on drums).

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Tel. : 812 02 09 30
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